Åter till:
Orkestersida 


Jazzmusiken under 1980- och 1990-talen.

Intresset för jazzen som dansmusik minskade i samma takt som dansbanden ökade, och hade sin topp på 1980-talet. För de gamla jazzmusikanterna blev arbetstillfällena därför allt färre. Deras möjlighet att få spela tillsammans var i stort sett att träffas privat och jamma. För spela det ville de!

De flesta av den gamla stammen var födda under perioden 1925–1945 och kände sig ännu unga och friska. Tanken att organisera spelningar under ordnade former växte sig starkare och så här skriver »Bibben» Fagerström på omslaget till en CD 1993:
 

Det var i september 1982 som några jazzentusiaster startade Club Jazz In Time i Borås. Bland dem var Åke Johansson, vår välkände pianist, och den utomordentligt gode tenoristen Bertil Bengtson. Snart nog på klubbträffarna kom fler »gamla» jazzmusiker fram. De hade spelat mer eller mindre sporadiskt i olika sammanhang, men tillsammans endast på långt mellan varven liggande jam. Där kom Lasse Engman med sin tenorsax och Ralf Sandell med sitt lyriska trumpet- och flygelhornsspel.

Från Göteborg hade flyttat upp en något yngre trumspelare som hette Åke Göransson, och med sig hade han superbasisten Bengt »Bengan» Carlson. Till allas glädje hyste man i Borås ytterligare en god pianist, Peter Ivstedt, den yngste i gänget. Med Peter vid pianot, nämnda blåsare och komp, blev det Borås jazzensemble.

Bertil och Åke hade ju ofta gjort duo-framträdanden, både i profana och kyrkliga sammanhang. Man adderade till sig Bengts bas och Åke Göranssons trummor. och man hade Åke Johanssons kvartett.

Bäst som det var för några år sedan, dök här upp och slog sig ned en sångfågel — Joyce Hurley, med Chicago som sin barndomsstad. Och, som hand i handske – kvartetten hade en vokalist, som visste vad det handlade om, och som kunde sin Sarah Vaughan och sin Billie Holiday.

Borås Jazzensemble, Åke Johanssons kvartett och Joyce Hurley har under åren inte bara glatt en tacksam hemmapublik. De har hunnit vara på festivaler både inom och utanför Sverige: Skeppsholmen, Arvika, Lerum, Molde och Oslo. Deras framträdanden nere i Europa har också varit mycket framgångsrika. Visst är vi boråsare tacksamma för att Åke Johansson sedan en följd av år satt Borås på jazzkartan. Grabbarna i Borås Jazzensemble och Joyce bidrar till att göra staden känd, inte bara som en knallestad med konfektion och postorder, utan fastmer som en stad med aktivt sprudlande jazzliv. Som de glädjespridare de är, vill de inte enbart låta jazzvänner i Club Jazz In Time få del av sina svängigheter, utan vill med denna CD låta jazzvänner runt om få vara med. God lyssning!
 

*** <Tidningsartikel Molde jazzfestival, pdf 900KB> * <Tidningsartikel Borås Bäckäng, pdf 100KB> * <Tidningsartikel Borås Marco Polo, pdf 400KB> ***
 

Här är några låtar ur den ovan nämnda CD:n:
 


CD inspelad 26–28 oktober 1993
i Studiefrämjandets studio i Borås.
Inspelningstekniker: Kenneth Fahlman.

 Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)

  1. Hush-a-baby (Thomas, Fain, Seelen). 5:24 min
  2. September in the rain (Warren, Dubin). 5:45
  3. Birdland (Ventura, Rowland). 4:58
  4. Månsken över Ramnasjön (Åke Johansson). 4:56
  5. Thou swell (Rodgers, Hart). 3:27
  6. Kansas city tango (Rogers). 6:51
  7. Sometimes I'm happy (Ceasar, Young). 3:01
  8. You stepped out of a dream (Young). 4:53
  9. What are you doing the rest of your life (Legrande). 2:47
10. Window-pane (Ammans). 4:24
11. Emily (Mercer, Mandel). 5:15
12. Fine and mellow (Holiday). 5:02
13. Lex (Humphries). 3:52
14. Besvikelse (Åke Johansson). 5:17
15. That's all (Brandt, Haymes). 4:56


 
Åke Johansson (p).

Orkester

Åke J:s kvartett
Åke J m J Hurley
Borås jazzensemble
Åke J:s kvartett
Åke J m J Hurley
Borås jazzensemble
Åke J m J Hurley
Åke J:s kvartett
Åke J m J Hurley
Borås jazzensemble
Åke J:s kvartett
Åke J m J Hurley
Borås jazzensemble
Åke J:s kvartett
Åke J m J Hurley



Åke Göransson (dr), Bertil Bengtson (ts), Ralph Sandell (flygelhorn), Joyce Hurley (voc), Peter Ivstedt (p), Lasse Engman (ts), Bengt »Bengan» Carlson (b).


Åke Johansson, Bertil Bengtson, Åke Göransson och Bengt Carlsson utgör Åke Johanssons kvartett.
Den senare konstellationen plus Joyce Hurley är Åke Johanssons kvartett med Joyce Hurley.
Alla musikanterna på bilden, utom Joyce Hurley, ingår i Borås jazzensemble, den tredje gruppen på CD:n ovan.
 


 


Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)

  1. Bebop
  2. Social call
  3. Medley
  4. Honeysuckle rose
  5. In a Mellow tone
  6. Ramnavägen 55 (Åke Johansson)
  7. Stockholm–L.A.
  8. Jeepers Creepers
  9. It's you or Noone
10. Tickle Toe
11. Stompin' at the Savoy
12. Doxy

»Member of this bebop and swing jazz group at that time 1985–86»

Ralf Sandell (tp, flygelhorn)
Lasse Engman (ts, bs)
Bertil Bengtson (ts, cl, voc)
Åke Göransson (dr)
Bengan Carlsson (b)
Bruno Nilsson (p).

Bruno Nilsson (medlem i Metrokvintetten på 1950- och 1960-talen; se deras webbsida) bor i Budapest.
   Han medverkade tillfälligt i Borås jazzensemble och ordnade konserter i Ungern.




Egen utgivning av CD (»Not for commercial use»).
Producerad av Bruno Nilsson.
Inspelad i Radio Sjuhärads studio 1985.
Bilden från ett framträdande i Budapest.


Vokalisten Joyce Hurley

Som ovan nämndes kom vokalisten Joyce Hurley från Chicago till Borås — ja, närmare bestämt till Bredared. Hon lyssnar till namnet fru Eliasson. Om sin bakgrund säger hon själv följande på sin webbsajt <Joyce Hurley>. Check it out!

I’ve been described as »a multi-talented musician with wide performing experience as a singer, pianist and composer». My eclectic musical styles are based firmly in classical training, and offer audiences a range from jazz standards through smooth jazz through Latin to pop.
 


Joyce Hurley.


Joyce Hurley »and her friends».


Åke Johansson och Joyce Hurley.



Duvans oktett – »Supersax»

Begreppet Supersax myntades 1972 av Med Flory och Buddy Clark som en hyllning till Charlie Parker. Deras musik bestod av harmoniserade arrangemang av Charlie Parkers musik och spelades av en saxofonkvintett (två altar, två tenorer och en baryton) plus rytmsektion och något mässingsinstrument (trombon eller trumpet).

Detta inspirerade Duvans oktett, under ledning av Ingemar Sambrant, att följa i deras spår. Oktetten bildades 199?. Medlemmarna framgår av nedanstående bild. De framträdde på jazzklubbar och även vid festivalen i Molde (se tidningsartikel ovan).

Vid den årliga »Bara det svänger»-konserten framförde Åke Johanssons en gång sin egen Ramnavägen 55 (hans bostadsadress). Pianisten Johnny Carlsson — numera boende i USA; en gång medlem i Mats Rampes orkester (se denna orkester) — arrangerade låten för Supersax-besättning, och Duvans oktett framförde den vid motsvarande konsert året därpå. Mycket uppskattat!

<Tidningsartikel, pdf 700KB>
 


Duvans oktett
Supersaxarna Olle Clang (ts), Rolf Peterzén (as), Ingemar Sambrant (as), Bertil Bengtson (ts), Lasse Engman (bs).
Dessutom ingick Peter Ivstedt (ibland Åke Johansson) på piano, samt Bengt Carlsson (b) och Åke Göransson (dr).


Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)

  1. La Paloma (3:25)
  2. Blue'n boggie
  3. Allt under himlens fäste (7:05)
  4. Prime time
  5. Early autumn
  6. When lights are low
  7. Merlin
  8. I don't remember Indiana (4:09)
  9. Uti vår hage
10. Be bop
11. Shine
12. Sweet Georgia Brown
13. Memories of you
14. Royal Garden blues
15. Ramnavägen 55 (a)
16. Ramnavägen 55 (b) (4:59)
   / komp. Åke Johansson

Duvans oktett

Ingemar Sambrant (as)
Rolf Peterzén (as)
Bertil Bengtson (ts, cl)
Olle Clang (ts)
Lasse Engman (bs)
Peter Ivstedt (p)
Bengan Carlsson (b)
Åke Göransson (dr).






Duvans oktett – supersaxarna.
Egen utgivning av CD med div. liveinspelningar.
Inspelning: Sven Esselius.


Borås jazz collection

Ibland förekommer beteckningen Borås jazz collection (se t.ex. tidningsurklipp ovan). Det är ingen egen grupp som har det namnet; det är i stället ett samlingsnamn på Borås jazzensemble och Duvans oktett. De båda banden hade samma komp och delvis samma blåsare. Duvan hade enbart fem saxofoner, medan den andra gruppen hade två saxar och en trumpet. De uppträdde ofta på samma konserter.
 



The BOSS quartet med Marie Arturén

BO efter initialerna på gitarristen–sångaren Bo Olovsson, SS efter basisten Sture Svedman, båda från Göteborg, gav namnet BOSS quartet. I den ingick också Bertil Bengtson med sin tenorsax och den trumspelande Åke Göransson. Till sig knöt de vokalisten Marie Arturén. Gruppen bildades 1995 — Marie kom med våren 1996 — och höll på till 2007 (då Bertil Bengtson avled). Den framträdde på jazzklubbar, firmafester, jazzfestivalen »Ruskaswing» i Kemijärvi o.dyl. Dessutom spelade de in två CD-skivor (Lyssna nedan!).
 

Stående: Åke Göransson (dr), Sture Svedman (b).
Sittande: Bertil Bengtson (ts), Marie Arturén (voc), Bo Olovsson (g, voc), 1996.

Åke Göransson, Bo Olovsson, Sture Svedman, Bertil Bengtson, 1998.



Liphone LiCD 23171
Inspelad dec. 1996.
 




Liphone LiCD 3195
Inspelad dec. 1998.
 

Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)
Satin Doll (3,40 min)
Takin a chance of love (3,02)
But not for me (4,31)
What am I here for (3,32)
Almost like being in love (2,35)
You must believe in spring (4,17)
All of you (3,12)
Wave (3,50)
Take the »A» train (3,32)
S:t Thomas (3,32)
Secret love (3,08)
All right, Okay, You win (3,32)
Spår (Klicka på låten för att lyssna! <mp3-fil>)
That’s all (3,13 min)
Ipanema (4,00)
When lights are low (3,30)
You don’t know what love is (5,36)
Jag vill vara här och ingen annanstans (3,14)
It’s you or no one (2,31)
I fall in love too easily (4,11)
Pennies from heaven (3,26)
And I love him (4,51)
There is no greater love (2,51)
Over the rainbow (4,03)
Four (2,34)



 



T.v.: Bird Feeders: Anders Söderling (dr) [infälld], Ralf Sandell (flh), Åke Johansson (p), Börje Svensson (b)
T.h.: Stipendiaterna Arvid Hill och Börje Svensson, 2012. (Foto: B. Lagerstedt)

Börje Svensson quartet eller Bird feeders

Ett rutinerat gäng med kapellmästaren Börje Svensson (b), Åke Johansson (p), Ralf Sandell (flh) och Anders Söderling (dr) bildades i mitten av 1990-talet och blev på kort tid populära. En be bop-kvartett som framträtt i många jazzmusikaliska sammanhang. Vad sägs exempelvis om 1:a plats på 7-toppen, Radio Sjuhärads topplista!

Samarbetet med pianisten Åke Johansson och Anders Söderling resulterade 1979 bl.a. i inspelning av en LP-skiva med namnet »På heder och samvete». Där finns ett par av Börjes egna kompositioner, nämligen EKS (initialerna efter dottern Eva Katarina Svensson) och EMS (efter Erik Mathias Svensson). Skivans omslag och text, liksom smakprov på musiken finns under Åke Johansson på huvudmenyn.

Börje Svensson (f 1944) har varit heltidsmusiker i Göteborg och musiklärare i Borås/Fristad under 33 år — numera pensionerad sådan. Av tidiga engagemang kan nämnas att han var den siste basisten i Jean Josefsons orkester (med Jean som kapellmästare). Sedan har han bl.a. spelat mycket med pianisten Åke Johansson.

År 2012 fick Börje ta emot Bertil Bengtson-stipendiet på 20 000 kronor tillsammans med ungdomsstipendiaten Arvid Hill som fick 5 000 kronor.



and his orchestra (Ivstedt x 2, Ralf Sandell (tp), Magnus Bylund (tb), Johnny Korner (ts, fr Gbg) + ????(dr);
namnet anger att man var utan kapellmästare

 

((http://www.swingbrothers.se/))



Bertil Bengtson.

 


Janne Rellmark, Bertil Bengtson och Lasse Engman.

 
 
Boråsorkestrarnas startsida