Föreningen

Mathis - vår bil

Renoveringen

Mathis - bilmärket

Fakta om Änglagårdsbilen

Mathis Baby x 65 Torpedo

Den s.k. Änglagårdsbilen har sin historia knuten till gården Lönnarp i Böne socken. Denna gård var i Colin Nutleys filmer själva Änglagård. Bilen har dock ingen koppling till filmerna, men dessa var aktuella just när bilen kom i föreningens ägo. Namnet Änglagårdsbilen får användas av föreningen och är godkänt av Nutleys bolag Sweetwater AB.

Fahlgren på Lönnarp

År 1910 köptes Lönnarp av Herman Fahlgren (1880–1973). Som ägare av kraftbolag och direktör för Ulricehamns Kurhotell blev han en betydande man i bygden och ville gärna kallas patron

Det är osäkert hur Fahlgren kom över sin Mathis. Enligt en uppgift skulle han ha blivit förtjust i bilen vid en bilsalong i Paris 1913, enligt en annan hade den importerats av Philipssons, körts från Frankrike till Stockholm där den genomgåtts innan den levererades till Lönnarp och den väntande Fahlgren. Han köpte sin Mathis omkring 1914 och hans brorson har berättat hur de körde den från Stockholm. Punkteringarna var många, mest av hästskosöm (spik) som låg på vägarna.

Originalfärgen var vinröd (Bordeaux) med svarta skärmar – samma färg som den har återfått efter renoveringen. Kanske blev bilen rekvirerad av Kronan under första världskriget och då ommålad med grön färg.

År 1916 infördes registreringsnummer på fordon och bilen fick då beteckningen P231 (P för Älvsborgs län). Efter införande av de nuvarande numren 1973 har bilen numera beteckningen GRA178.

Bilen användes av Fahlgren bl.a. när han reste till arbetet på kurhotellet. Bilen var den första i bygden och det berättas om hur ekipaget satte skräck i människor och hur hästar skenade när han kom farande. Det berättas också att när han kom knattrande i sin bil ropade barnen: »Nu kommer kaffekvarnen».

Backarna upp mot kurhotellet var branta och den 16 hkr starka motorn hade vissa problem att klara dem. Dessutom matas bensinen in i motorn med självtryck och detta kan ge problem i uppförsbackar och när det är lite bensin i tanken. Det sägs att detta var ett av skälen till att han avregistrerade sin bil redan den 6 februari 1931. Senare tids forskning visar att bilen stod kvar i bilregistret åtminstone fram till 1937; vi fortsätter att leta efter uppgifter!

Enligt en tidningsuppgift skulle Herman Fahlgren ha varit inblandad i en trafikolycka vid Ulricehamns norra infart 1931. Han skulle då ha färdats i sin Mathis från 1911.

Vissa uppgifter stämmer uppenbarligen inte. Det verkar som om Fahlgren då istället körde en annan bil som han hade i sin ägo: en Buick av cirka 1929 års modell med registreringsnummer P2708. Forskningen fortsätter!

Mathisen togs sedan fram och kördes på gården någon gång då och då. Vid varje större födelsedag lät Fahlgren sig fotograferas i bilen – senast vid sin 90-årsdag 1970.

Hans dotter Kerstin övertog gården efter föräldrarna. Hon visade bilen vid något enstaka tillfälle och den var t.ex. utställd i Sparbankens lokaler i mitten av 70-talet vid utställningen »Den som spar han har». En incident inträffade strax därefter och någon smög in i ladugården och plockade till sig lyktor och signalhorn. Då gömdes bilen på Lönnarp, dörrarna spikades igen och ett rykte om att den var såld spreds ut.

Kerstin Fahlgren dog 1990. Många kände till bilens existens, men det blev ändå en jättesensation när den återfanns i hönshuset på Lönnarp efter hennes död. Bilen transporterades omgående till säkra lokaler (Budbolagets lokaler på Getängsvägen i Borås). Enligt tidningsartiklar var den värd tiotals miljoner kronor, vilket naturligtvis var klart i överkant.

Inget testamente kunde finnas efter Kerstin Fahlgren och hela gården tillföll Allmänna arvsfonden. I bouppteckningen upptogs bilen till ett värde av 175 000 kronor. Värderingen gjordes bl. a. av Tommy Lundin, Dalsjöfors.

Renovering

Winsarps Kulturhistoriska Förening (namnbyte till Föreningen Änglagårdsbilen gjordes 2001) erhöll bilen, efter regeringsbeslut (1994-06-02), genom s.k. arvsavståelse. Bilen värderades då, av en av Stockholms Handelskammare förordnad besiktningsman, till 25 000 – 75 000 kronor för en »hobbyrenoverare».

Renovering av bilen inleddes 1995. Ett tiotal personer lade ner sammanlagt omkring 2 000 timmar under de tre år arbetet pågick. Utomstående experter anlitades för vissa arbeten. Slutbesiktningen ägde rum den 27 november 1998.

För finansiering söktes sponsorer främst i bygden, men även några långväga företag ställde upp. Renoveringen, utöver eget arbete, kan värderas till cirka 150 000 kronor.

Världens äldsta

Bilen är en Mathis av 1911 års modell. Efterforskningar hos Club Mathis i Frankrike visar att det endast finns någon enstaka bil kvar som tillverkats på 1910-talet och att vår är den allra äldsta som är körbar. Bilen var nära nog i originalskick – endast lyktor (som dock var extrautrustning) och signalhorn saknades vid övertagandet. De detaljer som bytts ut har sparats och dokumentation med ord och bild har gjorts med stor noggrannhet.

Detta är inte en veteranbil vilken som helst. Bilens historia välkänd och den är i högsta grad »bygdens bil». Det är därför viktigt att den finns kvar i sina gamla hemtrakter. Tillsammans gör detta att föreningen äger en verklig kulturskatt som måste vårdas med stor omsorg.

<klicka på bilden>
 


 
Herman Fahlgren.

 
Fotoalbum

 

Tekniska data

Årsmodell: 1911
Tillverkningsort: Strasbourg, Frankrike
Konstruktör: Ettore Bugatti
Motor: 4 cyl 16 hkr 1327 cc
Motornr: 4030
Chassinr: 4039
Max hastighet: 65 km/tim
Växellåda: 4 fram + back
Koppling: Läderkon
Tändning: Bosch magnet; hög- och lågtändning
Axelavstånd: 2,50 m
Spårvidd: 1,15 m
Däck: 700 x 85, med slang
Tjänstevikt: 850 kg  (1998: 810 kg + max. last 250 kg)
Bränsle: Bensin, 95 oktan (gärna med tillsats av lite rödsprit och bly)
Förbrukning: Cirka 1 l/mil
Inköpspris: 6 500 kr (arbetarårslön omkring 1910: 500 – 1000 kr)
Värde 1998
(efter renovering):
200 000 – 400 000 kr
(förmodligen högre i Frankrike)
 


 
Föreningen Änglagårdsbilen – startsida